Intenzita bleskové aktivity / Počty blesků za den

Vše ohledně blesků a jevů souvisejících.
Odpovědět
cumulonimbo
Příspěvky: 23
Registrován: 11 čer 2009 16:25
Bydliště: Budišovice (okr. Opava)

11 čer 2009 19:10

Díval jsem se na zprávy na Nově a mluvila tam Dagmar Honsová, že prý bylo dnes zaznamenáno více než 3000 blesků za 5 minut. Já teda nevím, kde na to přišla, ale detektor blesků na chmi.cz hlásí jako maximum 285 blesků za 5 min. :lol:
Uživatelský avatar
Janek
Příspěvky: 884
Registrován: 30 kvě 2007 19:42
Bydliště: Karviná-Ráj, 260 m n. m.
Kontaktovat uživatele:

11 čer 2009 19:21

cumulonimbo píše:Díval jsem se na zprávy na Nově a mluvila tam Dagmar Honsová, že prý bylo dnes zaznamenáno více než 3000 blesků za 5 minut. Já teda nevím, kde na to přišla, ale detektor blesků na chmi.cz hlásí jako maximum 285 blesků za 5 min. :lol:
Pí Honsová u nás klesá čím dál tím víc. Vždyť 3 000 blesků / 5 min. bylo možná tak 29.-30. 7. 2009; dívám se, že tehdy v maximu asi 9 000. :D I když... tolik ne, protože nan setekci zůstává stopa na 9 kroků... odtud mi vyplývá přibližně 1000 blesků / 5 min.
Ze zazelenalé (kromě zimy) pahorkatiny z Karviné zdraví Hloupý Honza. :-)
oblíbená webovka: http://pocasi.venku.cz/ mé rajče: http://kozibrada.rajce.idnes.cz/
Štěpán Krejsek
Příspěvky: 839
Registrován: 11 črc 2008 13:19
Bydliště: Brno - Žabovřesky

11 čer 2009 20:29

Janek píše:
cumulonimbo píše:Díval jsem se na zprávy na Nově a mluvila tam Dagmar Honsová, že prý bylo dnes zaznamenáno více než 3000 blesků za 5 minut. Já teda nevím, kde na to přišla, ale detektor blesků na chmi.cz hlásí jako maximum 285 blesků za 5 min. :lol:
Pí Honsová u nás klesá čím dál tím víc. Vždyť 3 000 blesků / 5 min. bylo možná tak 29.-30. 7. 2009; dívám se, že tehdy v maximu asi 9 000. :D I když... tolik ne, protože nan setekci zůstává stopa na 9 kroků... odtud mi vyplývá přibližně 1000 blesků / 5 min.
Tenkrát bylo nejvíce kolem 55 000 blesků, což dá asi 6000 blesků za 10 minut a konečně 3000 blesků za pět minut. Pí Honsová se ovšem sekla o téměř 4 roky.
Uživatelský avatar
Janek
Příspěvky: 884
Registrován: 30 kvě 2007 19:42
Bydliště: Karviná-Ráj, 260 m n. m.
Kontaktovat uživatele:

11 čer 2009 20:40

Štěpán Krejsek píše:
Janek píše:
cumulonimbo píše:Díval jsem se na zprávy na Nově a mluvila tam Dagmar Honsová, že prý bylo dnes zaznamenáno více než 3000 blesků za 5 minut. Já teda nevím, kde na to přišla, ale detektor blesků na chmi.cz hlásí jako maximum 285 blesků za 5 min. :lol:
Pí Honsová u nás klesá čím dál tím víc. Vždyť 3 000 blesků / 5 min. bylo možná tak 29.-30. 7. 2009; dívám se, že tehdy v maximu asi 9 000. :D I když... tolik ne, protože nan setekci zůstává stopa na 9 kroků... odtud mi vyplývá přibližně 1000 blesků / 5 min.
Tenkrát bylo nejvíce kolem 55 000 blesků, což dá asi 6000 blesků za 10 minut a konečně 3000 blesků za pět minut. Pí Honsová se ovšem sekla o téměř 4 roky.
:D Jak se tedy ty blesky počítají? 55 000 za celou tehdejší noc? Já myslel, že to zůstává 9 * 30 minut (ta 9 je od jednotlivých skoků barev: od sytě žluté po hnědou) = 270 minut. Stejně se to nedá vypočítat vzorcem, protože v určitý čas udeřilo vícekrát - tj. třeba v čase, kdy bylo na detekci 55 000, nemusela být aktivita nejvyšší...
Ze zazelenalé (kromě zimy) pahorkatiny z Karviné zdraví Hloupý Honza. :-)
oblíbená webovka: http://pocasi.venku.cz/ mé rajče: http://kozibrada.rajce.idnes.cz/
Štěpán Krejsek
Příspěvky: 839
Registrován: 11 črc 2008 13:19
Bydliště: Brno - Žabovřesky

11 čer 2009 21:31

Ten počet blesků je vždy za uplynulých 90 minut. Jedna barva je pro časový úsek 10 minut. Vyděl to 18 a máš počet blesků za 5 minut. Je to přibližně, ale ta lajna si aspoň 30 minut držela více než 50 000 blesků a mohu tě ujistit, že větší bleskový nářez to už být nemohl.
PS: 55 000 blesků za celou noc ? To i vloni byla jedna nebo dvě situace, kdy to hodilo více, pamatuji si 75 000 blesků za 24 hodin.
Uživatelský avatar
Janek
Příspěvky: 884
Registrován: 30 kvě 2007 19:42
Bydliště: Karviná-Ráj, 260 m n. m.
Kontaktovat uživatele:

11 čer 2009 21:39

Štěpán Krejsek píše:Ten počet blesků je vždy za uplynulých 90 minut. Jedna barva je pro časový úsek 10 minut. Vyděl to 18 a máš počet blesků za 5 minut. Je to přibližně, ale ta lajna si aspoň 30 minut držela více než 50 000 blesků a mohu tě ujistit, že větší bleskový nářez to už být nemohl.
PS: 55 000 blesků za celou noc ? To i vloni byla jedna nebo dvě situace, kdy to hodilo více, pamatuji si 75 000 blesků za 24 hodin.
No, asi těžko si představím, kolik blesků udeří na území třeba 20 000 km^2 za určitou dobu. :D No, musela to být show.
Ze zazelenalé (kromě zimy) pahorkatiny z Karviné zdraví Hloupý Honza. :-)
oblíbená webovka: http://pocasi.venku.cz/ mé rajče: http://kozibrada.rajce.idnes.cz/
jaro
Příspěvky: 50
Registrován: 23 říj 2008 17:44
Bydliště: Žilina

12 čer 2009 12:33

Tomáš Prouza píše: ...že detekce rozhodně nepodchytí veškeré výboje (ale chyba je nějakých 25%).
Podchytavaju sa len hlavne udery. Udery z vedlajsich vetvi hlavneho uderu sa zrejma nedaju dat do poctu?
Uživatelský avatar
storm_ice
Příspěvky: 1448
Registrován: 23 led 2008 09:50
Bydliště: Teplice-Trnovany 227 m n.m.
Kontaktovat uživatele:

12 čer 2009 13:46

Janek píše:
Štěpán Krejsek píše:Ten počet blesků je vždy za uplynulých 90 minut. Jedna barva je pro časový úsek 10 minut. Vyděl to 18 a máš počet blesků za 5 minut. Je to přibližně, ale ta lajna si aspoň 30 minut držela více než 50 000 blesků a mohu tě ujistit, že větší bleskový nářez to už být nemohl.
PS: 55 000 blesků za celou noc ? To i vloni byla jedna nebo dvě situace, kdy to hodilo více, pamatuji si 75 000 blesků za 24 hodin.
No, asi těžko si představím, kolik blesků udeří na území třeba 20 000 km^2 za určitou dobu. :D No, musela to být show.
show byla u nás supercela (myslim kolem 6-7.9.2006), která se prohnala kolem, tehdy to byla radost pohledět ostatně i 29.-30.7.2005 byla nádhera ... škoda, dal bych si to zas ... jinak určitě to všechny blesky nechytne, ale kolik je odchylka si netrouvnu odhadnout.
Uživatelský avatar
Tomas Pucik
Člen AMS
Příspěvky: 470
Registrován: 02 čer 2007 12:57
Bydliště: Poprad, Slovensko
Kontaktovat uživatele:

12 čer 2009 13:48

Zatial maximum, o ktorom viem ale bohuzial netyka sa len uzemia Ceskej republiky bol cez 3500 bleskov za 5 minut. A to 15.8.2008 v podvecernych hodinach. Hlavnym pachatelom bola ohromna burka nad Zahorim.
Uživatelský avatar
Tomáš Prouza
Administrátor
Příspěvky: 1148
Registrován: 30 kvě 2007 13:41
Bydliště: Velké Svatoňovice, okr. Trutnov, 370 m n.m.
Kontaktovat uživatele:

15 čer 2009 06:48

Ještě mě napadla taková otázka: Nedal by se sčítat počet výbojů jen nad zadaným územím?
Uživatelský avatar
Tomáš Prouza
Administrátor
Příspěvky: 1148
Registrován: 30 kvě 2007 13:41
Bydliště: Velké Svatoňovice, okr. Trutnov, 370 m n.m.
Kontaktovat uživatele:

24 čer 2009 17:24

Tak na svou otázku jsem dostal zčásti odpověď na semináři v Radostovicích - výboje pouze nad ČR sčítat lze. Mimochodem v letech 2002 - 2008 zaznamenal systém CELDN okolo 15 milionů výbojů, z toho 3 miliony nad naším územím (přičemž je mnohem vyšší úspěšnost zachycení CG výbojů než CC). Z uvedených 3 milionů bylo 1,6 milionu CG- blesky, 400 tisíc CG+ a 1 milion CC (opět tu ale podstatná část chybí).

Nejsilnější bouřkový den byl 21.6.2007, který nad územím ČR vyprodukoval 56 117 výbojů.
Největší lokální intenzity dosáhla bouřka 7.8.2007, kdy se v záp. Čechách vyskytlo i 66 výbojů na kilometr čtverečný....
Uživatelský avatar
storm_ice
Příspěvky: 1448
Registrován: 23 led 2008 09:50
Bydliště: Teplice-Trnovany 227 m n.m.
Kontaktovat uživatele:

25 čer 2009 10:26

Tomáš Prouza píše:Tak na svou otázku jsem dostal zčásti odpověď na semináři v Radostovicích - výboje pouze nad ČR sčítat lze. Mimochodem v letech 2002 - 2008 zaznamenal systém CELDN okolo 15 milionů výbojů, z toho 3 miliony nad naším územím (přičemž je mnohem vyšší úspěšnost zachycení CG výbojů než CC). Z uvedených 3 milionů bylo 1,6 milionu CG- blesky, 400 tisíc CG+ a 1 milion CC (opět tu ale podstatná část chybí).

Nejsilnější bouřkový den byl 21.6.2007, který nad územím ČR vyprodukoval 56 117 výbojů.
Největší lokální intenzity dosáhla bouřka 7.8.2007, kdy se v záp. Čechách vyskytlo i 66 výbojů na kilometr čtverečný....
jj asi se pozeptám, kolik dělala u nás squall 30-2007-2005 popř. 07-09-2006, byť to byla spíš německá záležitost 8-)
Uživatelský avatar
petrcervinka
Příspěvky: 52
Registrován: 21 úno 2008 20:05
Bydliště: Olomouc (228 m n. m.)

27 srp 2010 16:56

Také jsem se zajímal o počty blesků za den. Mylně jsem se domníval, že hodnoty uvedené na snímcích na webu ČHMÚ jsou pouze za posledních 10 minut. Několikrát jsem si tyto hodnoty sčítal za celý den a ani jsem nevěnoval pozornost extrémně vysokým hodnotám. Až teprve nedávno jsem si všiml 24h sum v několika článcích na webu ASS a porovnal počty blesků s mými součty. Včera a dnes mě více lidí vyvedlo z omylu. Problém ale zůstává: jak získat skutečný počet blesků? Už jsem se smířil s tím, že to asi nezjistím. Sčítám tedy hodnoty ze všech snímků z webu ČHMÚ za celý den a pak je dělím devíti. Je to velmi hrubý odhad, ale lepší něco než nic...
Uživatelský avatar
Tomáš Prouza
Administrátor
Příspěvky: 1148
Registrován: 30 kvě 2007 13:41
Bydliště: Velké Svatoňovice, okr. Trutnov, 370 m n.m.
Kontaktovat uživatele:

06 dub 2011 10:04

Spočítal jsem, že plocha zobrazovaná na mapě CELDN zabírá ve skutečnosti zhruba 380 000 km2 - přičemž rozloha ČR je 78 864 km2 (tj. pouhých 21% plochy kterou zabírá CELDN).

Podle součtů výsledků CELDNu prováděných přes MV jsou počty zaznamenaných výbojů za 24 hodin v celém prostoru CELDN následující (beru v potaz dny s počtem blesků v řádech tisíců a významnou aktivitou na našem území). Samozřejmě nutno brát v potaz, že detekce rozhodně nepodchytí veškeré výboje (ale chyba je nějakých 25%). Procento v závorce je odhad podílu výbojů z celkového uvedeného počtu, které se vyskytly nad naším územím :

Rok 2011

1. dubna 2011 - 270 (4 na Ostravsku)
31. března 2011 - 12 (2 na našem území) začátek sezóny
14. březen 2011 - 71 (vše mimo území ČR)

Rok 2010

22. srpna 2010 - 13 963 (30% SZ Čechy)
15. srpna 2010 - 100 201 (20% Morava + okolí Prahy)
14. srpna 2010 - 21 679 (30% severní Morava + SV Čechy)
13. srpna 2010 - 61 205 (20% jižní Morava)
23. července 2010 - 28 418 (40% celá ČR)
22. července 2010 - 49 998 (40% západní Čechy)
17. července 2010 - 110 547 (35% celá ČR)
15. července 2010 - 47 261 (25% celá ČR)
12. června 2010 - 33 741 (30% Morava)
24. května 2010 - 26 403 (50% celá ČR)
11. května 2010 - 17 638 (15% celá ČR)
26. dubna 2010 - 3450 (30% Vysočina)
26. března 2010 - 2805 (40% Čechy)
14. březma 2010 - 323 (50% Čechy) - začátek sezóny

Rok 2009

17. srpna 2009 - 28 481
2. srpna 2009 - 56 287
23. července 2009 - 50 248
15. července 2009 - 90 942
4. července 2009 - 49 435
3. července 2009 - 57 161
2. července 2009 - 95 911
1. července 2009 - 33 880
30. června 2009 - 32 403
26. června 2009 - 53 550
25. června 2009 - 47 925
11. června 2009 - 14 501
10. června 2009 - 2 925
9. června 2009 - 10 799
7. června 2009 - 7 891
6. června 2009 - 7 739 (z toho ČR cca 30 %)
26. května 2009 - 73 837 (v ČR 25 - 30 %)
22. května 2009 - 26 199 (v ČR 25 %)
8. května 2009 - 9 314 (v ČR 25 %)
1. května 2009 - 12 379
30. dubna 2009 - 13 221 (v ČR 40 %)
5. dubna 2009 - 4078 (v ČR přes 50 %)

Rok 2008

15. srpen 2008 - 113 305 (hlavně východ ČR - 35 %)
8. srpen 2008 - 16 510 (cca 30 %)
25. červenec 2008 - 28 786 (Vysočina a Slezsko 40%)
13. červenec 2008 - 68 217 (východně od Prahy - 25 %)
12. červenec 2008 - 29 217 (Morava 20 %)
11. července 2008 - 54 008 (Čechy - 20 %)
3. července 2008 - 93 930 (35 %)
25. června 2008 - 77 897 (35 %)
11. června 2008 - 40 600 (30 %)
7. června 2008 - 23 529 (40 %)
3. června 2008 - 37 917 (40 %)
1. června 2008 - 40 903 (50 %)
31. května 2008 - 38 331 (S Čechy 15%)
17. května 2008 - 9 309 (50 %)
11. dubna 2008 - 7 675 (40 %)
1. března 2008 - 3 647 (Emma, Morava 30 %) detekce zčásti nefunkční

Rok 2007

23. srpen 2007 - 22 300 (20 %)
20. srpen 2007 - 104 440 (SV Čechy a Morava 20 %)
19. srpen 2007 - 52 083 (Čechy 25 %)
10. srpna 2007 - 41 205 (SV Čechy 30 %)
9. srpna 2007 - 57 941 (50 %)
7. srpna 2007 - 44 728 (20 %)
22. července 2007 - 36 450 (SV Čechy - 30 %)
21. července 2007 - 76 075 (60 %)
20. červenec 2007 - 94 091 (10 %)
19. červenec 2007 - 50 938 (50 %)
18. červenec 2007 - 28 769 (50 %)

Ještě k intenzitě - 15. srpna 2008 byla nejvyšší intenzita 3668 výbojů za 10 minut.
Štěpán Krejsek
Příspěvky: 839
Registrován: 11 črc 2008 13:19
Bydliště: Brno - Žabovřesky

06 dub 2011 19:55

Jinak Emma byla el. aktivní i v Čechách, akorát nejela detekce. Pozoroval jsem její přechod u čáslavi a viděl jeden typu CG i při omezeném výhledu.
Odpovědět

Zpět na „Blesky“